Jsou kandidáti do EP sociální či asociální?

Nadcházející volby do Evropského Parlamentu jsou další příležitostí pro sledování věčné otázky na téma „Jak sociální sítě ovlivňují volby”. Svět Facebooku, Twitteru, LinkedIn, YouTube a dalších sociálních sítí je neoddělitelnou součástí životů více než 4 milionů českých uživatelů Internetu (z celkových více než 7 milionů). A jak prokázaly volby v letech předchozích, veškerá volební klání se odehrávají velmi výrazně na sociálních sítích, které se tak staly důležitým komunikačním kanálem kandidátů a politických stran. Zajímavý průzkum zveřejnila společnost Effectix.com, která se specializuje na on-line marketing.

Kdo z kandidátů do Evropského Parlamentu zvládá nejlépe sociální sítě a kdo nejméně? Při pohledu na přední pozice kandidátek do Evropského Parlamentu a to, jak jednotliví kandidáti využívají své profily na sociálních sítích, se nemůžete zbavit dojmu, že zde jde i o pomyslný souboj starého a nového světa.

Na základě průzkumu je onou sociální jedničkou mezi kandidáty do Evropského Parlamentu Edvard Kožušník (ODS). Sociálním sítím se dlouhodobě aktivně věnuje. Má nejvíce fanoušků na Facebooku, na Twitteru je nejdéle a jeho tweety sleduje největší počet lidí. Pokud si jeho sociální aktivity podrobně prostudujete, je jasné, že si prvenství po právu zaslouží.

Druhé místo obsadil Jiří Pospíšil (TOP09), kterému se o pozici na pomyslných stupních vítězů ale postarala hlavně velmi aktivní kampaň ODS v rámci předchozích voleb. Třetí místo patří Janu Kellerovi (ČSSD). Podrobnosti k pořadí viz tabulka dále v dokumentu.

Nejvíce kandidátů samozřejmě najdete na Facebooku, v řadě případů dvakrát. Jako by se nedokázali rozhodnout, zda využívat Stránku (“firemní” profil) nebo klasický profil uživatele. Přitom už několik let je využití osobního profilu možné (prostřednictvím sledování) a Stránka se od roku 2013 stává na Facebooku méně a méně použitelná.

Na Twitteru, který je v České republice druhou nejvýznamnější sociální sítí, najdete jen některé z kandidátů. V případě Twitteru daleko více platí, že politici na své profily zapomínají. Typickým příkladem může být Jiří Pospíšil, jehož účet na Twitteru stále uvádí ODS, ačkoliv tentokrát kandiduje za TOP 09.

Profily na LinkedIn a YouTube nejsou již tak časté. Studie také ukázala, že několik kandidátů nejspíš nemá ani vlastní webové stránky (nepodařilo se je nalézt).

Pokud zjištěné informace ohodnotíme přidělováním bodů za existenci profilů, za počty fanoušků či sledujících, tak dojdeme k maximální hodnotě 2097. Udělovali jsme i trestné body za různá opomenutí (například dlouho neaktualizované účty). Výsledkem je následující pořadí:

Kandidát Strana Počet “bodů”
Edvard Kožušník ODS 2045
JUDr. Jiří Popíšil TOP 09 582
Prof. PhDr. Jan Keller, CSc. ČSSD 249
JUDr. Klára Samková Ph.D. ÚSVIT 217
RNDr. Pavel Poc ČSSD 213
MUDr. Olga Sehnalová, MBA ČSSD 208
Ing. Kateřina Konečná KSČM 190
Mgr. Tomáš Zdechovský KDU – ČSL 158
Ing. Jan Zahradil ODS 135
Vojtěch Mynář ČSSD 119

„Ačkoli jsou Internet a sociální sítě v dnešní době nedílnou součástí našich životů, řada kandidátů do Evropského Parlamentu jim nepřikládá váhu, tím pádem nevnímá komunikaci s voliči touto cestou jako důležitou. Mnozí sice své profily mají založené, ale často se jim nevěnují. Tím pádem vlastně pozbývají i svůj smysl,” říká Miroslav Kaška, konzultant pro sociální média ve společnosti Effectix.com.

Na závěr je nutné dodat, že někteří z poslanců dokázali absencí poměrně podstatných věcí nasbírat dokonce body záporné. Proto, prosíme, berte toto souhrnné hodnocení pouze jako zpestření celého zkoumání.

Zdroj: Effectix.com

Komentáře jsou uavřeny.